Wednesday, October 6, 2010

PUASA ENAM or PUASA GANTI?

assalamualaikum sahabat sahabat...
macam mana hari ini?
sihat?

tadi semasa saya dalam bus, on the way balik hostel dari campus,
saya terdengar perbualan antara tiga orang gadis. (cehh! ayat taknak kalah skema)
then saya dengar one of em' tanye, buat puasa ganti dulu ke or puasa enam (puasa sunat dalam bulan syawal)
dengan serentak, dua orang kawan dia tu jawab, kene habeskan puasa ganti dulu baru boleh buat puasa sunat.

saya nak tegur kang, nanti dorang cakap apa pulak.
dah lah dorang tak kenal saya, tiba tiba ada orang asing pegi menegur plak kan.
saya pk banyak kali nak ke tak nak.
at last saya hanya mendiamkan diri. cuma berdoa agar ada seseorang yang boleh btau dorang pasal hal sebenar.

okay disini, saya nak berkongsi lah sedikit ilmu yang saya dapat semasa menjalani kem kembara iman hujung minggu haritu.
berdasarkan ceramah yang disampaikan oleh ustaz, kalau berpuasa ganti pada bulan syawal, automatik pahala puasa sunat tu dapat sekali. kire pakej lah kan. kalau bulan bulan lain pulak, contohnya berpuasa ganti pada hari isnin, automatik dapat sekali pahala puasa sunat hari isinin. mudah kan?
islam itu memang tidak membebankan para muslimin dan muslimat.
kalau niat nak buat baik, terus dapat pahala. itu baru niat je.pastu melakukan niat baik tadi lagi lah bertambah tambah pahala nya kan? best tak?
okay..kalau niat nak buat jahat plak. tapi tibe tibe tak jadi nak buat jahat.
so automatik tak berdosa pun. even ada berniat nak buat jahat.
kat sini nak cakap, ISLAM tu memang agama yang benar. ALLAH swt takkan terima agama lain selaen ISLAM. bersyukurlah kita kerana beragama islam dan selalulah patuh pada perintahNYA dan jauhi laranganNYA. allahualam...

p/s : kelopak mata bawah kiri saya adalah bengkak. sangat susah untuk bukak mata. rasa nak tidur je. huu. bangun bangun pagi dah gedabak bengkaknye. harap harap cepat lah surut bengaka nie. AMIN...

1 comment:

  1. i've link u in my bloglist. link me back kayh sygs. =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails