Wednesday, January 5, 2011

TIPS KURUS SAYA SUATU MASA DAHULU... (PART 1)

gambar nie time aku kat matrix. with my calssmate. abaikan mata aku yang kecik sebelah.


Semua kawan kawan rapat and family sudah lali dengan aku.. .
lali macam mana? lali dengan keinginan aku yang nak kurus !
nak diet lah ape lah...
banyak kali dah aku diet....memang berjaya ! turun lah beberapa kilo..
tapi takde lah sampai sploh kilo...
paling banyak pon mungkin dalam tujuh lapan kilo rase nye....
malangnye, bila dah kurus, aku jadi lupa daratan.. lupa daratan disini bukan bermaksud aku lupa asal usul kelahiran aku, tapi lupa pada diet yang aku amalkan selama nie... Maka? aku dapatlah balik bentuk badan ala ala MARIAH CAREY...... (boleh bla !)


Aku start diet masa aku form two.
time tu aku takdelah gemuk pon, cume mengada sebab ape ntah aku berdiet...
aku diet sebulan je aku rase.. nie serious lupa berapa lama tempoh aku diet...
yang aku ingat, aku diet masa bulan puasa. dah la tinggal kat hostel, sumber makanan 70% bergantung dari dewan makan. so kalau lapar, macam susah je nak carik makanan bila time malam malam..


Ape yang aku ingat mase tu, aku tak makan sangat. makan buah sepotong dgn kuih sebiji... gile ahh ! aku taktau macam mane ntah aku boleh hidup..
setiap kali berbuka, makanan yang aku amek dekat dewan makan tu akan ku sedekahkan kat kawan sekelas ku. dorang kemaen suke lah......
bila aku balik rumah cuti nak raya, mak aku tekejut tengok aku macam skeleton bergerak. kurus bebenor.
hari pertama aku berbuka puasa di rumah, mak aku masakkan makanan pebret aku, tapi aku hanya minum air kosong and makan kuih sebiji. DAH. pastu mak aku tacing lah... penat penat die masak, aku tak sentuh pon makanan tersebut...cis jahatnye aku! tapi lepas tgk mak aku tacing, laju laju lah aku makan masakan mak aku...then mak aku pon suke and tersenyum girang... (taktaulah girang ke tak, sebab aku pon dah lupa kejadian nie...tapi yang pasti, mak aku dah okay and kembali macam biasa)


Mase aku balik kampung, nak raye punya ceritalah kan....
Bila hari raya, makcik makcik beserta bonda tercinta akan bergotong royong menyiapkan hidangan yang sangat awesome untuk hari raya. Favourite, sup tulang mesti ada dalam menu. JADI? aku pon bantai lah makan sup tulang tu.. hehe. manyak sedap wohhh. tapi makanan lain aku tak sentuh. makcik aku, siap tanye lagi, ape yang aku makan sampai boleh kurus cengginie? (cenggini = mase aku form two)
tapi aku tak ingat ape yang aku jawab... HAHAHAHA ( jangan blah lagi weyh)
Bila aku tengok balik gamba gamba aku mase raya tahun tu, sumpa buruk gileeeeeeeee!
dah macam orang asli yang kekurangan zat je. kurus and buruk. patut ah mak aku selalu pesan jangan kurus sangat....akibatnya? jadilah aku orang asli untuk tahun tersebut......
aku memang tak sesuai kalau kurus sangat diatas sebab sebab tertentu.....
nanti kalau aku jumpa balik gamba asli aku tuh, aku upload kat blog k... tapi aku tak janji lah sebab aku takde scanner nak scan gambar itu....


------------------------------------------------------------------------------------------


Yang nie aku nak citer diet yang aku buat mase kat matrix..
tahun 2008 tak silap aku...
time nie aku bersungguh sungguh nak kurus sebab ex - boipren aku dah fedup tengok aku badan macam KIMORA LEE. ( fengsan ! ) mase nie badan aku dah naik chubby balik.
aku pon bongok jugak....buta cinta ke hape time tu, ikut je cakap dia. betul lah kate orang, kalau seseorang tu suka kite secara serious, die tak pandang paras rupa and bentuk fizikal...tapi kes aku nie, ex boyf aku sangat sangat pentingkan rupa paras and body figure. padahal nie semua alasan die yang sebenarnye dah ade girlf laen. cis cis cis. tertipu aku....takpe...itu adalah pengajaran untuk aku... (melalut? melalut adalah hobi saya.. =____=" )

Okay, kat bawah nie betul betul tips;

Aku memulakan diet dengan membeli apple cider vinegar dan tali skipping.
apple cider vinegar nie aku dengar dari membe aku, yang mane makcik die penah try kot....lupa sudah asal usul aku tahu pasal apple cider tu....takpe, kite lupakan je. tak penting pon.
jom kite tengok ape yang aku buat dalam masa sebulan untuk mendapatkan bentuk badan yang cantik ! wewwiittt !

1. Bangun Pagi, aku terus sit up sebanyak lima puluh kali.

2. Sebelum breakfast, aku minum apple cider vinegar one tablespoon.

3. Breakfast, aku makan mee goreng atau bihun goreng atau kuew teaw goreng atau korang nak campur semua pon boleyyyy....tak lupa jugak telur goreng...TAPI! aku makan makanan tersebut dengan kuantiti separuh pinggan lah... (Selalu makan sepinggan) dan telur goreng tu pon aku makan separuh telur goreng saje.....

4. Lunch plak, aku makan makanan yang sama macam breakfast. tapi kadang kadang aku makan satu mangkuk sup sayur....

5. Tiap tiap petang WAJIB lah aku pergi berjogging sekitar kawasan matrix kecuali hujan.. tapi sebelum jogging, aku akan buat sit up limaploh kali....

6. Lepas jogging, mesti aku akan skipping sebanyak dua ratus kali...tapi sekali skipping aku kire sampai lima ploh. then stop. then sambung balik skipping limaploh kali. then stop. buat lah macam tu berterusan sampai 200.

7. Dinner, aku makan bubur nasi. aku memang gile bubur nasi.. kire macam one of my fav food jugak lah kan....so makan hari hari pon aku tak kesa..tak penah jemu.... (meleleh saliva terkenangkan bubur nasi dekat cafe matrix T____T)

8. Sebelum tido, HARUS lah aku sit up sekali lagi sebanyak lima ploh kali. (actually, hari pertama aku sit up, aku buat doploh kali untuk satu session. tapi bila dah lame lame, aku up kan sampai lima ploh kali for one session)


Sebelum aku terlupa, aku tak minum ais tau time aku dalam proses diet....nak beli makanan and minuman pon aku akan baca label index makanan kat belakang makanan/minuman tersebut......
aku buat diet nie tak lame jugak lah... dalam tiga minggu terus nampak hasil yang sangat amazing.... woot woot! sampai kawan kawan aku puji and terus dorang nak beli apple cider vinegar tu. kalau korang berminat nak tahu lebih lanjut pasal apple cider vinegar, korang boleh la kelik kat WEBSITE NIE dan INI. tapi ape ape pon kalau korang ikut tips diet aku nie, tapi tak berkesan, aku tak bertanggungjawab ye...aku hanya kongsi pengalaman aku yang mana aku berjaya dapat bentuk badan yang aku suka....
and nanti aku sambung TIPS KURUS SAYA SUATU MASA DAHULU (PART 2) ye.....








to be continue.....

2 comments:

  1. patut la kat starbuck matrik dulu duk baca label je..perasan sgt

    ReplyDelete
  2. Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely wonderful.
    I really like what you've acquired here, certainly like what you are stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. This is actually a great website.

    My web site :: quantim

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails