Wednesday, February 16, 2011

CENDOL.

Kalau kat Malaysia neyh, cendol selalunye dikaitkan dengan mamak.
bila cakap nak minum cendol, laju je mulut ney cakap " jom pekene cendol mamak "
tapi.....tak semua orang boleh terima/yakin dengan makanan mamak.
ikut citarasa masing masing.
aku flexible.. mana mana pon boleyh... janji HALAL....


cendol mamak selalunye mangkuk die cenggini. tapi tak semua lah camnie. 


Sebut pasal cendol neyh, aku memang suke cendol. tapi tak suke cendol.
ape cam keling ayat aku ney kan?
cemney lah ye......
aku suka cendol tapi tak suke cendol kaler eijoo tu...
dekat bawah rumah aku ney, ( aku dok pangsapuri ) setiap hari bekerja, ada orang bukak stall jual pelbagai makanan.
setiap stall, semua lain lain makanan yang dijualnye.
kire macam, takdelah nak bergaduh curik customer jiran sebelah ke ape kan.
dorang penjual semua macam tolong menolong antara satu sama lain. (motipp?)




Aku suke beli cendol dekat sorang pakcik ney.
pakcik ney keturunan melayu.
cendol die shedak weyhh.
mase first first aku nak beli cendol tu, aku cakap cenggini :
(AC = AKU CUN)
(PC = PAKCIK CENDOL)

AC : Pakcik, nak cendol satu. tapi taknak cendol hijau. nak cendol putih.. Boleh?
PC : Ha????? taknak cendol hijau? nak cendol putih? macam mana tu?
AC : Saya nak cendol putih jee....taknak yang kaler hijau tuu.....
PC : Macam tu, bukan cendol namenye. SANTAN je lah.... Nak santan je ke?
AC : Ha'ahh...
PC : Tak elok minum santan je...
AC : Saya tak suke cendol kaler hijau tu pakcik.....Sesekali takpe pakcik...

Aku bukan minum santan semata ye...santan tu dicampur dengan air gula hitam and ais kiub.
Lepas lepas tu, kalau aku nak beli cendol, dia dah tahu aku nak apa...
tapi aku bukan lah penggemar tegar cendol...
aku beli pon kadang kadang dua minggu sekali or sebulan sekali..
tengok mood lah nak minum air apa...


Aku rase, kalau minum cendol yang ade kaler hijau tu, same je lah kan minum santan jugak.
cuma tambah yang hijau tu je lah...
kenape pelik/salah sangat ke kalau taksuka cendol kaler hijau tu?
sebab bila aku nak beli, kat mane mane lah kan, orang mesti pandang serong je.
cehhhhh !

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails