Thursday, May 12, 2011

TIDAK BERIMAN.




semalam.
dalam kereta.
otw pegi pasar malam, aku berborak light light dengan abang aku.
cerita pasal hal hal sekeliling.
ntah macam mana terkeluar tajuk " tiada rasa bersalah ".


dalam perbincangan, aku tibe tibe bertanya;

Aku : eh, dia tak rasa bersalah ke eh? tak rasa malu ke?

Abg : Kalau seseorang tu rasa tak bersalah dan tak rasa malu walaupun dia tahu perkara yang dia buat itu adalah salah dan semua orang tahu dia buat perkara tersebut, mungkin dah kurang iman disitu. 


Aku hanya mendengar dengan diam sambil berfikir kata kata abang aku.
ayat dia cukup pendek dan padat.
ada isi.
terus aku teringat balik zaman sekolah rendah.
dimana aku pernah belajar subject akidah dekat sekolah agama.

" MALU SEPARUH DARIPADA IMAN "


kalau dah tiada perasan malu melakukan perkara yang salah, maka dah separuh iman kita hilang.
betul tak?
itu adalah ape yang aku fikir dari logic akal.
korang pulak pk macam mana?
any ideas nak share? =)

2 comments:

  1. malu tu sebahagian daripada iman. bukan separuh. ;)

    ReplyDelete
  2. sabda rasulullah saw, "bila sudah tiada perasaan malu, berbuatlah sesuka hatimu"

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails