Friday, January 21, 2011

SERKOP TERBANG !

Hasil googlelan ku..
 
Ini adalah pengalaman aku semasa cuti baru baru nie.
korang pernah dengar rewang tak? rewang tau.. bukan rawang or bawang or ape ape je lah.
for those yang tak tahu, meh sini acik ko nak bagi paham siket ape tu rewang.
bagi kefahaman aku lah kan, rewang tu macam kerja kahwin la.. means bila ada kenduri or wedding nak dilangsungkan, penduduk kampung akan datang ke rumah yang nak buat majlis kahwin tu untuk same same bergotong royong menolong bagi menjayakan majlis tersebut. dah paham? kalau tak paham lagi, sila hempuk kepala anda ke dinding sebanyak tujuh kali. tujuh kalih lebih afdhal yeeee......


Selalunye rewang nie berlaku di kampung kampung je.
kalau kat bandar lebih senang dengan catering kot. itu aku tak pasti.
So, nak dijadikan cerita, ada wedding yang akan berlangsung dekat area rumah aku.
and masa kenduri tahlil arwah abah, makcik makcik kat tempat aku dah pesan dua tiga kali jugak lah.
ajak aku sekeluarga datang rumah si polan nie. untuk merewang... bukan merewang pegi jalan jalan tanpa hala tuju tu okeyh. aku pon, okay insyaallah...


Tiap tiap hari aku akan berzikir nak pergi ke tak, nak pergi ke tak rewang tu.
padahal lagi seminggu rewang tu nak diadakan. tapi cuak punya pasaiiiiiiiiiiiii... haruslah aku berzikir..
sebelum tido pon berzikir benda yang same... =_____="
sebab, selalunye, rewang nie makcik makcik yg berumur 40-an dan ke atas je yang join.
anak anak dara tak ndaknye datang. tak glemer lah katekan...
tapi disebabkan, parents aku dah takde, elok lah aku jadi wakil family ye tak?
orang berbudi dengan kite, kite balas lah balik...
memang lah bile aku pegi tu, semuaaaaaaaaaa makcik makcik and aku dengan ain (adik) je gadis di situ.
aku heret si ain tu sekali.. WAKAKA!


Aku buat tebal muka je datang.. borak borak dengan makcik makcik di situ sambil mengopek bawang, halia, melantak makanan yang tuan rumah sediakan. memang KENYANG ! kejap makan kuih. pastu makan bihun goreng, pastu makan kerepek, pastu bla bla bla... so kalau nak datang rewang, haruslah ko kosongkan perut ko terlebih dahulu and melahap kat rumah orang tersebut. Mule mule datang tu memang malu weyhhhhhhh.


Pastu pada hari yang same, (rewang tu petang) aku dah janji nak ajar ain naik scooter.
kesian plak kat dia sebab dia langsung tak reti bawak ape ape kenderaan.
so sebelum aku balik melaka, better aku ajar die kan.
Balik je dari rewang, kitorang pon geraklah ke padang awam. senang je ajar ain neyh.
budak bijak kan... (matik ar puji adik sendiri) plus scooter je pon.. pejam mata pon boleyh bawak.. ( tipu gilerrrr ! )
and dah habes sesi pembelajaran petang tu, kitorang plan nak g pasar malam kampung sebelah.
Kebetulan hari hari jumaat ada pasar malam.


To cut short, on the way balik dari pasar malam, aku adalah gaduh dengan ain.
gaduh pasal beli makanan je ponnn.. HAIH..
tapi ain tu melampau sebab die dah bersikap kurang ajar dengan aku. SERIOUS time tu aku BENGANG gila dengan dia.. so aku pon pecut laju laju scooter tu.
and aku tak sedar bahawasa nya SERKOP yang aku tengah pakai tu boleh TERBANG jatuh ntah mana.
tapi aku perasan, ada sorang mamat nie macam tahan aku sambil jerit tunjuk sesuatu.
Tapi aku buat dek je sebab tengah marah. Ain plak tak habes habes jerit jerit kutuk aku.
perghh perghh perghh.. nak je aku tinggal ko tepi jalan.... tapi ingat kan ko adik aku je..
saboooooooooo je lah..


Sesampai nye aku kat rumah, bila bukak tudung, aku baru perasan yang serkop aku dah hilang !
cissssss ! dah lah aku taktahu sape punye serkop aku pakai tu.
main hentam je. pastu terbuat hilang plak kan.... mungkin tu serkop zaman aku sekolah kot..
sebab last aku beli serkop mase sekolah menengah.
bila teringat yang ada lelaki jerit jerit tadi, aku rase malu plak...
cemana boleh serkop tertanggal dari kepala? sumpah lawak siotttttttttt !
malu pon ada. HEH !

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails